Archives

All posts for the month maj, 2015

Idag fick eleverna i årskurs 2 på Centralskolan testa Makey Makey  – materialet. Vi hade förmånen att få träffa en jättemysig liten grupp som gladeligen ställde upp och jobbade på med att koppla och bygga. Det var intensivt och koncentrerat arbete under hela lektionen.

Detta bildspel kräver JavaScript.

IMG_0105

 

Makey Makey med årskurs 5

Vi håller just nu på att prova Makey Makey med elever i olika åldrar som en del i utvecklingen av Alléskolans makerspace. Först ut var årskurs 5 som gjorde egna handkontroller av olika material, vilka sedan kopplades till Pac-Man och andra spel. Eleverna var verkligen engagerade, om än något försiktiga i början. Fördelen med Makey Makey är att det verkligen gynnar kreativitet och att man tillåts våga pröva och göra om ifall man misslyckas.

”Kan en banan leda ström?” Det lärorika och roliga är just att man hamnar i diskussioner om vad som leder och inte leder ström. Man får snabb återkoppling på vad som fungerar, men också hur delarna måste hänga ihop för att det ska uppstå en koppling. Vi testade folie, bananer, lera, vatten. Just folie har vi haft mest nytta av eftersom det är formbart och kan anpassas ihop med andra material. Årskurs 5 använde Makey Makey inom ramen för teknikämnet.

IMG_0110

Idag introducerade vi årskurs 8 för materialet som tog sig an det på ett lysande sätt. De var dock lika försiktiga inledningsvis men vi talade om för dem att vi inte hade för avsikt att hjälpa dem särskilt mycket, och drog historien om hur bra femmorna hade lyckats. Ibland är det helt enkelt bra att provocera eleverna lite och att få dem att lösa problemen på egen hand. Bara de är inställda på det. Annars tenderar de att vända sig till oss lite för mycket – det blir liksom enklare så.

Vad var då skillnaden? De äldre eleverna hade helt enkelt mer att bygga på. Idéerna kom snabbare, man visste vad man ville göra och körde på. Eftersom våra elever haft spelprogrammering tidigare, satte en av dem igång med att programmera ett bilspel, medan övriga konstruerade gaspedal, broms och styrning i folie. Toppenbra samarbete! De fick absolut ingen hjälp av oss lärare som blev mäkta imponerade. En annan grupp byggde en handske i folie som skulle styra en karaktär i ett spel, där varje finger representerade en riktning.

Gemensamt för femmorna och åttorna var att grupprocessen verkligen gynnades. Kommunikation och samarbete krävdes och dessa färdigheter tränades i hög grad. Kreativitet kunde komma från en elev, medan en annan kunde lösa ett problem på ett smart sätt, därmed blev det ett givande och tagande. Nästa vecka kommer vi att använda Makey Makey i årskurs 2 vilket ska bli spännande, framförallt att få se spridningen över de olika åldrarna. Vi kommer att fylla på med mer bilder under fliken ”Makerspace”.